無作為にロプロプはやってくる Loplop Comes Randomly
訪れた街は少しの跡を残したまま、突然ロプロプが現れる。
ロプロプとは、ダダおよびシュルレアリストの先駆者であるマックス・エルンストが繰り返し扱った鳥人間の【イメージ】を指します。彼のコラージュは具体的な図像を用いつつ、見たことのない風景を構築し、記号と意味、そのどちらでもない【イメージ】を生み出します。『百頭女』では、イメージと共に現れる文章が紡ぐ不安定さの連続は、さらに文脈が曖昧で不気味な物語へと鑑賞者を誘います。ロプロプのイメージが繰り返し登場する事で、その難攻不落の物語を鑑賞者が独自の物語として読み解くきっかけとなります。「無作為にロプロプはやってくる」では、ロプロプを鑑賞者が【イメージ】を独自の物語として読み解く入り口への招待という「象徴」だとしました。そして、エルンストの時代はデジタル技術がなかったため、作家が無作為にコラージュの組み合わせを決定していた時代でしたが、今回はデジタル機材を用いて、時間軸もコラージュ素材の一部として使用し、見る側に(必然的)無作為を譲渡しました。洪水や火災の歴史を経て崩れては再生する沢渡地区の風景も、ロプロプの一部として再生し繰り返し登場します。
The village visited leaves behind faint traces, and suddenly Loplop appears. Loplop is known as a bird-like character that consistently appears in the work of Dada-Surrealist artist Max Ernst. His collage pieces construct unseen landscapes by combining concrete imagery, resulting in images that exist beyond mere symbols and meanings. As depicted in ‘La Femme 100 Têtes,’ The repetitive appearance of the Loplop image serves as a trigger for viewers to decipher the ambiguous story in their own unique way.
Loplop functions as a ‘symbol’ of the invitation to the viewer to interpret the enigmatic imagery. The landscape of the Sawatari district, which experiences cycles of destruction and rebirth through floods and fires, also becomes intertwined as Loplop, making repeated appearances in this work.
- エリア : AREA : 沢渡暮坂Sawatari Kuresaka
- 会場 : VENUE : 旧沢渡館Sawatarikan