わたしは、私自身も含めた市井の人々が人生のなかで経験したある印象的な場面と、その場面を培養し忘れないように記憶を反芻しつづける日常の時間との連続性に興味があります。
誰かにとっての象徴的な瞬間や印象的な場面、それに思い当たるための何かをわたしは常に探しています。そして、そういった瞬間や場面に潜んでいる、ある兆しや予感、何かしらの符合、未来や過去を想起させる気配が「現在の時間」の中に立ち現れることを望んでいます。 その手段として、インスタレーション作品をつくっています。
特に、私信の手紙やメール、誰かによって書かれた日記や撮られた写真、読書録などの個人的な記録やメモに現れる私的な経験は、わたしにインスピレーションを与えます。
本展では、1940年代に少女時代を終え大人になりはじめた7人の女性たちが、女学生時代の1人の同窓生に宛てて書いた手紙のテキストをもとに、多声的なサウンドインスタレーションを発表します。複数の手紙に書かれた小さなエピソードやモノローグが共時的に発生し合い、通時的に移り変わってゆく様は、時空を超えて新たな表現の迫真性と物語りを生み出します。
I am interested in the continuity between some impressive scenes that everyday people have experienced in life and the passage of everyday time when they have been continuing to ruminate the memories, culturing that scene in their mind so as not to forget.
I am always looking for something contacting with the symbolic moments and impressive scenes for someone. My hope is to see that a sign of something, a coincidence, and some moods hidden in such moments and scenes appear in “the current time”. I structure installation art as a means of it.
Especially, documented memories of private experiences – which appear in personal letters, e-mails, diaries, photos, reading records, etc. – give me inspirations.
In this exhibition, I present a new polyphonic sound installation. It features voices of reading old letters written to one school companion from 7 young women who started to become adults in 1940s. This work delivers the new reality and a narrative that transcend time and space, by overlapping small episodes and monologues which emerge simultaneously and change in a diachronic way.
CV
日本大学藝術学部映画学科卒業.
展示会歴
2015年 Galerie Liusa Wang「The world is not in isolation」/パリ・フランス
2014年 3331 Arts Chiyoda, クリエイティブセンター大阪「The20th Nippon International Performance Art Festival2014」/東京, 大阪
2013年 KID AILACK ART HALL「Performance Art Today,NIPAF Today (NIPAGEN)vol.25」/東京
Nhà Sàn Collective「NIPAF – IN:ACT 2013.」/ハノイ・ベトナム
New Zero Art Space 「Japanese Performance Art Exchange in Myanmar」 /ヤンゴン・ミャンマー
steps gallery 「On the Steps」/東京
2011年 スパイラルホール「SICF11 受賞者新作展」/東京
2010年 スパイラルホール「SICF11 Spiral Independent Creators festival」/東京
2009年 横浜開港150周年記念テーマイベントY150 つながりの森「心紙 Heart Card 展」/横浜
2006年 セシオン杉並, 京都ドイツ文化センター「ICAF2006」/東京・京都
2005年 群馬県立自然史博物館 「ニッポン・ヴンダーカマー荒俣宏の驚異宝物館」/群馬
short film theater TORRYWOOD 「東京映像旅団」/東京
上田市マルチメディア情報センター「X’mas デジタルアートグランプリ2005」/長野
受賞歴
2010年 SICF11 Spiral Independent Creators Festival 浅井隆(UPLINK)賞
2005年 X’mas デジタルアートグランプリ2005 優秀賞
関連文献
NIPAF’14 カタログ / NIPAF、東京 / 2014年7月 (カタログ)
Japanese Performance Art Exchange、New Zero Art / ヤンゴン,ミャンマー / 2013年8月 (カタログ)
読売新聞 横浜版「ヨコハマ開港150年:ハートに思いを」2009年9月24日朝刊 (新聞記事)
Educational Background
Graduated from Nihon University College of Art, Department of Cinema, Section of Imaging Arts and Sciences. / Tokyo, Japan
Exhibitions
2015 Galerie Liusa Wang “The world is not in isolation”/Paris, France
2014 3331 Arts Chiyoda, Creative Center Osaka “The 20th Nippon International Performance Art Festival2014″/Tokyo,Osaka, Japan
2013 KID AILACK ART HALL “Performance Art Today,NIPAF Today (NIPAGEN)vol.25” /Tokyo, Japan
Nhà Sàn Collective “NIPAF – IN:ACT 2013.” /Hanoi, Vietnam
New Zero Art Space “Japanese Performance Art Exchange in Myanmar” /Yangon, Myanmar
steps gallery “On the Steps”/Tokyo, Japan
2011 Spiral Hall”SICF11 Winners Exhibition”/Tokyo, Japan
2010 Spiral Hall”SICF11 Spiral Independent Creators festival”/Tokyo, Japan
2009 The 150th Anniversary Opening of The Seaport Of Yokohama “KOKOROKAMI Heart Card”/Yokohama, Japan
2006 Sesion Suginami, Kyoto-Goethe-Institut “ICAF2006” /Tokyo,Kyoto, Japan
2005 Gunma Museum Of Natural History “Wunderkammer of HIROSHI ARAMATA”/Gunma, Japan
short film theater TORRYWOOD “Tokyo Eizo Brig.”/Tokyo, Japan
Ueda City Multimedia Information Center “Christmas Digital Art Grand prix 2005” /Nagano, Japan
Awards
2010 SICF11 – Jury Prize Takashi ASAI (UPLINK CEO)
2005 X’mas Digital Art Grand Prix 2005 – Excellence Award
Catalogues and Brochures
NIPAF’14 Catalogues , NIPAF (Tokyo) , 2014
Japanese Performance Art Exchange , New Zero Art (Yangon, Myanmar) , 2013
Article
Yomiuri Newspaper the Yokoham edition , 24 Sep. 2009