ARTIST

ホコリ・コンピューティング

HOKORI COMPUTING
ホコリ・コンピューティング
出身地:青森(石川)新潟(ノガミ)大阪(堀部)山口(三宅)
活動地:東京(石川、三宅)新潟(ノガミ)大阪(堀部)

全てがデータ化して行きバーチャルに没入する現代において、物質として感じにくいエラーとも言える見落としがちなホコリに人の行動の痕跡が残っている事に着目し、同時代的な作品着想で制作している。
昨今、AIの急速な発展により、知性があれば人間と呼べるのか、VtuberやSocial Networksでの故人の扱いなど、生命の定義も揺らいでいる。デュシャンの”大ガラス”を撮影したマンレイの”埃の培養”でも、まるで生命かのように「培養」と題している。偶然性では無く必然性から生まれる、それが人工物だといえる要因だ。レディメイドであり家電や人間の痕跡であるホコリは、資本主義の影のようなものを予感させ、ウォーホルが提示した過剰な資本主義の、未来ともいえるだろう。

 

In the present age when everything is converted into data and virtually immersive, we pay attention to the fact that traces of human behavior remain in dust that is often overlooked, which can be said to be an error that is hard to feel as a substance, and we are creating with the idea of contemporary works. ..
In recent years, due to the rapid development of AI, the definition of life has been shaken, such as whether it can be called a human being if it has intelligence, and the treatment of the deceased in Vtuber and Social Networks. Man Ray’s “Dust Breeding”, which is a photograph of Duchan’s “The Large Glass”, is also titled “Breeding” as if it were life. It is a factor that can be said to be an artificial object, which is born from necessity rather than chance. Dust, which is a ready-made home appliance and a trace of human beings, gives a hint of something like the shadow of capitalism, and can be said to be the future of the excessive capitalism presented by Warhol.

CV

石川達哉
東京芸術大学 大学院映像研究科 メディア映像専攻 修了

ノガミカツキ
武蔵野美術大学造形学部映像学科2015年卒業。
ベルリン芸術大学ファインアート学科オラファーエリアソンクラス2014年交換留学。
コンコーディア大学Topological Media Lab2018年客員アーティスト。

堀部和也
大阪大学 大学院理学研究科 生物科学専攻 博士後期課程在籍

三宅律子
女子美術大学卒業

チーム活動歴
2020 「Next World ExhiVision」街頭ビジョン展示(日本)
2019 「18th Media Art Biennale WRO」(ポーランド)
2018 「ArtHackDay 2018『Being There-現れる存在』展」(東京)

チーム受賞歴
2018 「WIRED CREATIVE HACK AWARD」(ファイナリスト)
2018 「北九州デジタルクリエーターコンテスト」(入選)

石川達哉
2020 SICF スパイラル・インディペンデント・クリエイターズ・フェスティバル(東京)
2018 Designart Tokyo (東京)
2015 ISEA International Symposium on Electronic Art (バンクーバー)

ノガミカツキ
2人展 Data : Salon XXXII@Eastern Blocギャラリー(モントリオール)2018年12月
個展 Foreign Bodys@Goethe Institute (上海) 2017年2月

グループ展
2020 Next World ExhiVision 街頭ビジョン展示(日本)
2020 kwago主催Bad Connectionオンラインパフォーマンス (フィリピン)
2019 来るべき世界:科学技術、AI と人間性(The Shape of Things to Come: Technology, AI and the Human)in 青山学院大学(日本)
2019 揺らぐ知覚展 in 妙寿寺猿江別院ギャラリー(日本)
2019 WRO メディアアートビエンナーレ(ポーランド)
2019 親子でアート in こども未来センター(日本)
2019 ifva Asia Media Art Exhibition (香港)
2018 Art & Technology Conference in Sogang University (韓国)
2018 MAPP_Montreal(モントリオール) 10月
2018 Vector Festival(トロント)
2018 Internet Yami-ichi in Toronto Media Art center(トロント)
2018 ELEKTRA(モントリオール)
2018 ART HACK DAY in National Museum of Emerging Science and Innovation (日本)

堀部和也
2019 「18th Media Art Biennale WRO」(ポーランド)
2018 「ArtHackDay 2018『Being There-現れる存在』展」(東京)

三宅律子
2019 新宿クリエイターズ・フェスタ「うつせみ展」/新宿センタービル(東京)
2018 新宿クリエイターズ・フェスタ「雨照り展」/ヒルトピア アートスクエア(東京)
2018 グループ展「NAKAMA de ART展」/帝国ホテルプラザ(東京)
2016 個展「雨宿り」/ギャラリー・アート・ポイント(東京)
2015 カウパレード・ニセコ(北海道)

 

Tatsuya Ishikawa
Master’s degree ofDepartment of Film and New Media, Tokyo University of the Arts

Katsuki Nogami
Degree of Department of Imaging Arts and Sciences at Musashino Art University.
Olafur Eliasson’s Institut für Raumexperimente in Berlin Art University as an exchange student.
A visiting artist of Topological Media Lab at Concordia university.

Kazuya Horibe
Ph.D. student, Department of Biological Science, Osaka University

Ritsuko Miyake
Joshibi University of Art and Design

 

Activities
2019 The 18th Media Art Biennale WRO, Poland
2018 The Art Hack Day 2018; they exhibited in the Miraikan National Museum of Emerging Science and Innovation in Tokyo

Award
2018 WIRED CREATIVE HACK AWARD, Finalist
2018 Kitakyushu Digital Creator Contest, Winning

Tatsuya Ishikawa
2020 SICF Spiral Independent Creators Festival, Tokyo
2018 Designart Tokyo
2015 International Symposium on Electronic Art, Vancouver

Katsuki Nogami
2018 Data Salon short residency and exhibition in Eastern Bloc (Montreal)
2017 Foreign Bodys@Goethe Institute (Shanghai)

Group exhibition
2020 New World online exhibition(Japan)
2020 kwago organized online performance “Bad Connection” (Manila)
2019 The Shape of Things to Come: Technology, AI and the Human at Aoyama University (Japan)
2019 Quake Your Perception at Myojuji Temple Gallery (Japan)
2019 WRO Biennale (Poland)
2019 Oyako de Art (Japan)
2019 ifva Asia Media Art Exhibition (Hong Kong)
2018 Art & Technology Conference in Sogang University (Korea)
2018 MAPP_Montreal (Montreal)
2018 Vector Festival (Toronto)
2018 Internet Yami-ichi in Toronto Media Art center(Toronto)
2018 ELEKTRA (Montreal)
2018 ART HACK DAY in National Museum of Emerging Science and Innovation (Japan)

Kazuya Horibe
2019 The 18th Media Art Biennale WRO, Poland
2018 The Art Hack Day, Tokyo

Ritsuko Miyake
2019 Shinjuku Creators Festa in The Shinjuku Center Building, Tokyo
2018 Shinjuku Creators Festa in Hiltopia ARTSQUARE, Tokyo
2018 Group exhibition “NAKAMA de ART” in The Imperial Hotel Plaza, Tokyo
2016 Solo Exhibition “AMAYADORI” in GALLERY ART POINT, Tokyo
2015 CowParade Niseko, Hokkaido

ARTWORKS