ARTIST

村上 郁

MURAKAMI Kaoru
村上 郁
出身地・活動地:東京

2021展示会場

銅版画を制作していた時期から重なり合う構造に興味を持ちはじめ、現在は多面的、多層的な性質をもつ作品を制作している。日用品に単純な操作を加えたり日常の行為を発展させるなど、分離・誇張・入れ替えを行うことによって、固定観念に揺さぶりをかけることを目指している。この操作は、言語間や文化間における意味の多様性、認識のズレ、時間のズレ、齟齬、勘違い、思い込みが現れる領域を考察する行為であり、同時に理解することの可能性を探求することでもある。

裏表をなくした《引き裂かれた絵葉書》や鑑賞する際の光の強弱によって見え方が変わる《幻影》、レンズの効果で平面の見え方に操作を加えた《見えない都市》や《電球都市》シリーズ、小さなものを巨大に引き伸ばした《切手》など、ものの状態に影響を与える要素として照明の光やテンションを用いる。過去の作品に見られるように、視覚的なアンバランスさを作り出すことによって鑑賞者が身体感覚を通じて鑑賞することを狙っている。
それに伴い、近年はものの状態に影響を与える要素として光が人に与える文化的影響について研究している。

 

Through my art, I seek to capture trivial events that disappear or are ignored in the process of rationalization, which categorizes things in a particular manner, and turn them into a piece of work through poetic interpretation. The artworks made this way include a lightbulb that contains a landscape that someone else has seen, an installation work dealing with the impression of light in Japan and abroad, and so on.

Such an approach is based on my experience in copper printing, in which one deals with a thin metal plate with a clear sense of its flatness while depicting an image through carving. The mind of the printmaker wanders back and forth between three- and two-dimensional worlds, creating a work while feeling two conditions that cannot be captured simultaneously. Having this notion in my mind, I produce work that allows for plural interpretations of a topic that is difficult to comprehend in one way or another. Our perception and how it is affected by light is also what I have been working on lately.

Many of my works are based on fact, yet the interpretation of the fact relies on my own experience. In my installation, objects are often displayed in a state of tension, and viewers are required to use their physical perceptions to engage with the work. However, the display method is not fixed in one way, and the best possible method for the theme of the work is applied each time.

CV

2008 Central Saint Martins College of Art and Design, BA Fine Arts 卒業
2005 Chelsea College of Art and Design, Foundation Course 卒業
2004 多摩美術大学 美術学部 絵画学科 版画専攻 卒業
2000 東京都立芸術高等学校 油画専攻 卒業

おもな個展
2009 「ひかりのひとつ」VIENT ARTS GALLERY(高崎)
2016 「ペン先のインクの中に、その文字を移す反射光に」S.Y.P Art Space(東京)
2014 「Bulb Cities」遊工房アートスペース(東京)
2010 「最期の絵はがきがポストに向かう」Loop Hole(東京)
2009 「共依存的、見えない都市」GalleryQ(東京)

おもなグループ展
2017 「中之条ビエンナーレ2017」伊参スタジオ・旧廣盛酒蔵(群馬)
2017 「光る知覚」アキバタマビ21、東京
2017 「北参道オルタナティブ・ファイナル」旧バニーコーポレーション本社社屋(東京)
2016 「新鋭作家展」アートギャラリーアトリア(埼玉)
2015 「中之条ビエンナーレ2015」旧第三小学校(群馬)
2014 「プロジェクト6581」ジャパン・クリエイティブ・センター(シンガポール)
2013 「トロールの森 野外アート展 —まちと森をつなぐかたち」都立善福寺公園(東京)
2012 「Unknown Life —UnknownシリーズNo.3—」アユミギャラリーUnderground(東京)
2011 「皮膚と地図Ⅱ」新宿眼科画廊(東京)
2010 「TAMA VIVANT II ポイケド・ジャナイ」多摩美術大学 他(東京)
2008 「群馬青年ビエンナーレ」群馬県立近代美術館(群馬)

企画/コラボレーティブプロジェクトなど
2017 「光る知覚」展示企画、アキバタマビ21(東京)
2015 「Dark Matters〜闇の事態〜」ドミニク・バロン・ボナルジーとのコラボレーティブ・パフォーマンス(群馬)
2014 「凹地」展示企画、遊工房アートスペース(東京)

アーティスト・イン・レジデンス
2019 神山アーティスト・イン・レジデンス(徳島)
2018 53美術館(中国)
2016 Nordland Culture Centre(ノルウェー)
2013 INSTINC(シンガポール)

 

Central Saint Martins College of Art and Design, Bachelor of Fine Arts, 2008
Chelsea College of Art and Design, Foundation Course, 2005
Tama Art University, Bachelor of Fine Arts, Printmaking, 2004
Tokyo High School of Art and Music, Oil Painting, 2000

Selected Solo Exhibitions
2019 Hikarinohitostu, Vient Arts Gallery, Takasaki
2016 IN THE INK OF THE NIB, IN REFLECTED LIGHT THAT ILLUMINATES WORDS, S.Y.P Art Space, Tokyo
2014 Bulb Cities, Youkobo artspace, Tokyo
2010 The last postcard heads for the mailbox, LOOP HOLE, Tokyo
2009 Codependent, Invisible Cities, Gallery Q, Tokyo

Selected Group Exhibitions
2017 Kitasando Alternative Final, Kitasando Alternative, Tokyo
2017 Touching the light, AKIBA-TAMABI 21 in 3331, Tokyo
2017 Nakanojo Biennale 2017, Isama School, Gunma Japan
2016 New Artists’ the second assessment, Art Gallery ATLIA, Saitama
2015 Nakanojo Biennale 2015, Former Daisan Elementary School, Gunma Japan
2014 Artist in Residence? Singapore! from the scene of Project 6581, Youkobo artspace, Tokyo
2013 TOROLLES IN THE PARK, Zenpukuzi Park, Tokyo
2012 Unknown Life No.3, UNDERGROUND, Tokyo
2011 Skin and Map II, Shinjuku Ganka Garou, Tokyo
2010 TAMA VIVANT II, Tama Art University and 2 other spaces, Tokyo

Collections
Works held in private collections in Japan, the United States and Australia.

Curatorial projects
2017 ‘Touching the light’ at AKIBA-TAMABI 21 in 3331, Tokyo
2015 ‘Dark Matters’ Collaborative performance with Dominique Baron Bonarjee
2014 ‘KUBO-CHI’ A member of the artist collective and we projected 11 exhibitions at Youkobo artspace.

Residencies
2019 SEPTEMBER – NOVEMBER, Kamiyama Artist in Residence, Tokushima, Japan
2018 NOVEMBER, Convective Scenery, Guangzhou China
2016 JUNE, AiR Norldland, Bodo, Norway
2013 AUGUST, INSTINC, Singapore

ARTWORKS